SEO-vriendelijke teksten schrijven in 6 stappen
De manier van SEO-teksten schrijven heeft zich de afgelopen jaren flink ontwikkeld. Tegenwoordig worden SEO-teksten geschreven voor de eindgebruiker, niet de zoekmachine. Het is dus belangrijk dat de zoekopdracht aansluit op wat jij als bedrijf in de zoekmachine laat zien. Je wilt voorkomen dat een zoekopdracht in Google leidt naar een pagina die niet aansluit bij de verwachting. Niet aansluitende content kan grote gevolgen hebben en er juist voor zorgen dat je met SEO-teksten daalt in de zoekopdrachten in plaats van goed scoort. Met dit stappenplan helpen wij jou op weg om SEO-vriendelijke teksten te schrijven.1. Begin bij de basis
Een goede SEO-tekst schrijf je voor jouw website bezoekers, start dus niet gelijk met de technische kant door meteen over te gaan op het plaatsen van keywords en te stressen over het minimale aantal woorden. Vraag jezelf eerst het volgende af:
- Wat is het doel van de betreffende pagina?
- Voor wie wordt de tekst geschreven?
- Wat is de gewenste actie nadat de tekst is gelezen?
Door hier voor het schrijven goed over na, zo ga je automatisch al een betere tekst schrijven die aanslaat bij lezers en hopelijk ook wordt gedeeld via social media.
2. Bepaal de juiste zoekwoorden
Start een zoekwoordenonderzoek om erachter te komen welke woorden je strategisch in de tekst moet verwerken. Zo kun je zoekmachines laten weten dat jouw tekst precies overeenkomt met de woorden waar een potentiële bezoeker mee zoekt. Een handige tool hiervoor is de gratis Google Zoekwoordplanner maar er zijn talloze opties om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren.
Tip: longtail zoekwoorden zijn heel handig voor je SEO-teksten. Dit komt omdat de concurrentie op deze zoekwoorden vaak laag is, waardoor je er gemakkelijker op kunt scoren in Google. Daarnaast is de zoekintentie vaak specifiek, wat de kans vergroot dat websitebezoekers klant worden.

3. Het schrijven van de SEO-tekst
Met de kennis uit de overige twee stappen op zak kan je beginnen met het schrijven van een pakkende SEO-tekst. Focus je op de boodschap die je wilt overbrengen, de doelgroep en de actie die je wilt dat lezers ondernemen. Maak een outline met de belangrijkste dingen die je wilt behandelen. Dit helpt om effectief en gestructureerd te schrijven. Om de tekst makkelijk leesbaar te maken is het slim om te schrijven in korte, duidelijke zinnen en signaalwoorden te gebruiken om alinea’s aan elkaar te koppelen.
Tip: stem de inhoud zoals de woordkeuze, tone of voice en schrijfstijl af op jouw doelgroep. Dit maakt het persoonlijker en helpt om jouw teksten effectiever te maken.
4. Optimaliseer jouw SEO-tekst
Nu de tekst is geschreven is, moet deze nog geoptimaliseerd worden voor de zoekmachines. Dit doe je door de volgende zaken goed te verwerken:
Titel
Kies een titel voor jou SEO-tekst waarin de zoekwoorden verwerkt zijn, het liefst vooraan zodat zoekmachines ze meteen herkennen. Daarnaast moet de titel kort, krachtig en uitnodigd zijn om op te klikken.
Meta description
Dit is een korte omschrijving van de webpagina, zie het als een advertentie bij de resultaten van een zoekopdracht. Als deze opvalt, is een gebruiker eerder geneigd om hierop te klikken, zelfs als deze niet als eerste zoekresultaat wordt weergegeven.
URL
Als je zoekwoorden in de URL verwerkt, maak je zoekmachines direct duidelijk waar een pagina over gaat.
Tussenkoppen
Werk in jouw tekst met tussenkopen, hierin kan je zoekwoorden verwerken én een tussenkop is zelfs nog belangrijk dan de reguliere tekst. Maak de koppen op als H1 t/m H6.
Interne linking
Zorg ervoor dat je links plaatst onder bepaalde zoekwoorden, hierdoor begrijpt de zoekmachines waar de betreffende pagina over gaat. Door strategisch interne links te plaatsen op de website, kan je verwijzen naar gerelateerde artikelen of pagina’s.
5. Zorg voor een goede opmaak
Het is belangrijk dat jouw SEO-tekst er professioneel uitziet en gemakkelijk leest. Controleer de tekst op spelfouten, genoeg witregels en overzichtelijke alinea’s. Met alleen maar lappen tekst haken bezoekers snelle af. Dit is eenvoudig voorkomen door ervoor te zorgen dat je jouw tekst afwisselt met multimedia zoals afbeeldingen, video’s, tabellen of screenshots. Na een laatste check is jouw tekst klaar om geplaatst te worden.
6. Deel jouw SEO-tekst op Social Media
Om jouw tekst onder de aandacht te brengen is het slim om deze te delen via jouw social media kanalen. Houd hier rekening met gunstige tijden voor het plaatsen van de content, dit is afhankelijk van jouw doelgroep.
Hopelijk helpt dit stappenplan jou op weg met het schrijven van goede SEO-teksten. Mocht je nog verdere vragen of opmerkingen hebben? Neem dan contact met ons op en we helpen je graag verder.
Related Posts
Uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek
Uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek Als je start met het optimaliseren van je website, dan is het eerste wat je wilt weten wat populaire zoektermen zijn binnen jouw branche. Hiervoor voeg je een...