SEO-geoptimaliseerde website met dit stappenplan

19 maart 2021

Wil jij graag je website beter vindbaar maken? Dan is beginnen met SEO de juiste keuze. Het is namelijk een van de belangrijkste technieken om jouw positie in zoekmachines te verbeteren. Lees hier waarom SEO zo belangrijk is voor jouw website.

In plaats van dat je telkens opnieuw moet betalen voor adverteren op Google, kun je een duurzame investering maken in een SEO-specialist. Grip op Online kan je helpen om je website compleet te optimaliseren. Dit kan al met één van onze pakketten vanaf 255 euro per maand. Maar wat komt er nou precies kijken bij zo’n SEO-traject? Dat zetten we voor je op een rijtje in dit stappenplan.

Stap #1: Eerste gesprek

We starten het SEO-traject met het beter leren kennen van jou, je bedrijf en je doelstellingen. We voeren een intakegesprek, face-to-face óf telefonisch, om te bespreken hoe het traject voor jouw website eruit zou kunnen komen te zien. We leggen uit wat wij gaan doen om te zorgen dat de positie van jouw website binnen Google verbeterd. Daarbij is het een uitgelezen kans om jouw product of dienst, doelgroep en bedrijf te leren kennen. En jij kunt ons natuurlijk ook alles vragen.

Stap #2: Doelstellingen

Wat wil jij bereiken met het inzetten van SEO? Dat gaan we aan het begin van het traject helder maken. Voor jou, én voor ons. Natuurlijk wil je meer verkeer naar je website brengen, maar wat wil je dat daaruit voortkomt? Misschien wil je meer producten verkopen, of nieuwe klanten binnenhalen. Je kan hopen dat er meer offertes aangevraagd worden, of dat er vaker contact wordt opgenomen door potentiële klanten. Dat zijn allemaal doelen die je kunt gaat behalen door middel van SEO. Daar passen we het traject dan ook op aan. Deze doelen maken wij meetbaar, zodat we tijdens én aan het einde van het traject precies kunnen zien wat SEO jouw bedrijf opgeleverd heeft.

Stap #3: Uitgebreide websitescan

Als de doelstellingen helder zijn, gaan we bekijken wat jouw website nodig heeft. We voeren een uitgebreide websitescan uit van jouw website, zodat we erachter kunnen komen hoe de website op dit moment scoort binnen Google. We kijken als het ware onder de motorkap van de website om te zien of deze voldoet aan de drie pilaren van SEO: content, techniek en autoriteit. Lees verder om erachter te komen wat deze pilaren precies inhouden. Een websitescan is een soort nulmeting, een startpunt waar vanuit we kunnen gaan werken aan een volledig SEO-geoptimaliseerde website.

Stap #4: Technische SEO

We beginnen met de optimalisatie aan de technische kant van de website. We onderzoeken of de website aan de achterkant voldoet aan de eisen waarmee Google de juiste informatie kan verzamelen. We checken of alles goed functioneert en gebruiksvriendelijk is. Hierbij kijken we naar zaken als paginatitels, URL-structuur, canonical tags, de XML sitemap en of de website mobielvriendelijk is. Daarbij zoeken we uit met diverse tools hoe jouw website er op dit moment bijstaat binnen Google. Uit deze analyse volgt een uitgebreid rapport, dat we delen met de webbouwer van jouw website. Sommige zaken kunnen wij zelf al oppakken, maar andere onderdelen kan alleen de webmaster veranderen. Daarom is het belangrijk om de webbouwer bij het traject te betrekken.

Stap #5: Meetbaarheid

Als we actief aan de slag gaan met het optimaliseren van je website, is het belangrijk om in de gaten te houden welk effect de veranderingen hebben. Daarom zorgen we aan de hand van verschillende tools ervoor dat we kunnen gaan meten wat de prestaties van jouw website zijn. Zo maken we gebruik van bijvoorbeeld Google Analytics en Google Tag Manager. Door de meetbaarheid van je website van tevoren goed in te stellen, kunnen we over een tijdje precies zien wat de optimalisaties doen voor jouw website.

Stap #6: Zoekwoordenanalyse

Als je met SEO aan de slag gaat, moet je weten waar potentiële klanten op zoeken binnen Google. Welke zoekwoorden gebruiken ze en hoe vaak? Wat zijn de zoektermen waar het meest op gezocht wordt? Dat gaan we allemaal uitzoeken. We bekijken (ook in overleg) welke zoektermen relevant zijn voor jouw bedrijf, en hoe de concurrentie is op deze termen. Aan de hand van dit zoekwoordenonderzoek, kunnen we een plan gaan opstellen om jouw website te gaan vullen met de juiste zoektermen.

Stap #7: Contentontwikkeling

Content maken is een van de belangrijkste SEO-pilaren. De zoekwoorden die we hebben gevonden in de zoekwoordenanalyse, moeten verwerkt worden in teksten op je website. Deze SEO-teksten moeten aan allerlei eisen voldoen, zodat we Google de juiste signalen geven. Zo wil je bijvoorbeeld aan Google laten zien dat je tekst de specifieke inhoud heeft waar een potentiële bezoeker naar zoekt. In overleg met jou gaan we nadenken over de inhoud van deze teksten, en wat we ermee willen bereiken en uitstralen. Vervolgens ontwikkelen wij de teksten en is er natuurlijk altijd ruimte voor opmerkingen en feedback vanuit jou. Zo creëren we correcte teksten met een goede inhoud, die ook nog eens helemaal SEO-geoptimaliseerd zijn.

Stap #8: Content verwerken

Als de SEO-technische teksten compleet zijn, kunnen we deze gaan verwerken op de website. Dit bestaat niet simpelweg uit het kopiëren en plakken van teksten. Bij het verwerken moeten we rekeningen houden met de structuur van de website, die we ook al onderzocht hebben bij stap 4. We moeten ervoor zorgen dat de teksten zó op de website komen te staan, dat Google ze kan ‘begrijpen’ en de juiste signalen eruit oppikt. Dit doen we door zaken als titels, tussenkoppen, URL-structuur, de meta-omschrijving, alt teksten en interne links compleet te maken.

Stap #9: De website autoriteit geven

Als je bovenaan wilt komen te staan binnen Google, dan moet Google het signaal krijgen dat jij een betrouwbare website hebt. De zoekmachine wil graag bevestiging dat jouw website goede inhoud heeft en graag bekeken wordt. Om dit te realiseren gaan we werken aan de derde pijler: autoriteit. Dit heet ook wel de Domain Authority. Google hecht veel waarde aan verwijzingen vanuit andere websites. Bijvoorbeeld als een andere website een linkje naar jouw website erop heeft staan. Het laat zien dat jouw website relevant is. Dit willen we stapsgewijs en organisch laten toenemen, door bijvoorbeeld gebruik te maken van websites van partners, online bedrijfsgidsen, startpagina’s en blogs.

Stap #10: Doorpakken

Nu we bij stap 10 zijn aangekomen, is je website van top tot teen SEO-geoptimaliseerd. Wat nu? Je kunt nu niet zomaar achterover zitten, maar nu moeten we doorpakken. Je moet het SEO-traject continu blijven herhalen: de SEO-loop.

Zie het als hardlopen: als je één keertje overslaat is dat niet zo erg. Maar als je helemaal stopt, holt je conditie achteruit. Dat geldt ook voor SEO. Je moet je website én de SEO-content goed blijven onderhouden. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat de geboekte resultaten verloren gaan. Zo kunnen de behoeften van de klant kunnen veranderen, of kan Google het systeem updaten, waardoor het gehele SEO-speelveld verandert. Ook dat kunnen wij bij Grip op Online voor je in de gaten houden, en ervoor zorgen dat jouw optimalisatie altijd up-to-date is.

Meer weten?

Ben je benieuwd geworden naar wat SEO kan doen voor jouw website? Vraag dan een gratis websiteanalyse aan bij Grip op Online. Wij zijn online specialisten, die jou kunnen helpen met de online marketing van jouw bedrijf, waaronder SEO. Lees hier meer over ons, of neem gerust contact op als je vragen hebt!

Wij zijn gevestigd in het centrum van Eindhoven

Met ons team van specialisten!
Bas Rooijakkers Mede-eigenaar
Joris Dirckx Mede-eigenaar
Sofie van der Wal Copywriter
Véra Tielemans Social Media specialist
Bram Flipsen SEA-specialist
Beer Kantoorhond

Aan de slag met jouw online marketing?

Heb je vragen of wil je graag een afspraak maken? Neem dan telefonisch of per e-mail contact met ons op. Je kunt ook ons contactformulier gebruiken!

"*" geeft vereiste velden aan

30 minuten gratis advies gesprek?

Wij zorgen voor de worstenbroodjes! Ik wil zo’n adviesgesprek
Gratis adviesgesprek? Wij zorgen voor de worstenbroodjes!